AnnéeAuteursMembres du ADRETMTitresSourceMots-clés
2025Salazar J.V.F.; Romero M.C.T.; Fernández V.N.; Vara T.N.P.FLORES SALAZAR Jesús, THÉRY ROMERO MorellaIn-service teachers’ mathematical work on quadrilaterals and their technological knowledgeEurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. Artículo. Fuente: Scopus.geometry; in-service mathematics teachers; technological knowledge
2024Victoria Flores Salazar J.; Cristina Théry Romero M.; Julissa García-Cuéllar D.GARCÍA CUELLAR Daysi, FLORES SALAZAR JesúsConocimientos Tecnológicos Y El Espacio De Trabajo Matemático Idóneo De Profesores En La Enseñanza De Cuadriláteros. Capítulo de libro.
2024Kuzniak A.KUZNIAK AlainSobre la realidad del trabajo matemático realizado por alumnos y profesoresRevista UCMaule. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2024Kuzniak A.KUZNIAK AlainThe teaching of mathematical modelling and the mathematical work: A dynamic that is problematicRecherches en didactique des mathématiques. Artículo. Fuente: OpenAlex.Theme (computing)
2024Kuzniak A.; Masselin B.KUZNIAK Alain; MASSELIN BlandineStrongly didactic contracts and mathematical workEducational Studies in Mathematics. Artículo de revisión.Devolution and institutionalization; Instructional situations; Itineraries and paths; Mathematical work and work circulation; Strongly didactic contract
2024R. Richard P.RICHARD Philippe R.El nuevo trabajo matemático: Un desafío en constante renovación para la educación matemáticaRevista UCMaule. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2024Florence P.; Segura Corella N.; Vivier L.VIVIER LaurentLa comprensión de un espacio de trabajo matemático (ETM) en base seis por parte de futuros profesores de primaria y su influencia en el ETM en base diezRevista UCMaule. Artículo. Fuente: OpenAlex.Base (topology)
2024Palacios Bezama C.; Gaona J.PALACIOS Catalina, GAONA JorgeIntroducir el concepto de función afín y lineal a partir de una tarea abierta en un entorno tecnológicoRevista UCMaule. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2024Verdugo-Hernández P.; Barrera S.C.VERDUGO-HERNÁNDEZ PaulaThe work of a prospective high school teacher in pre-professional training in highlighting mathematical knowledgeEurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. Artículo. Fuente: Scopus.mathematical working spaces; mathematics teachers´ specialized knowledge; number sense; prospective secondary teachers
2024Panqueban D.; Henríquez-Rivas C.; Kuzniak A.PANQUEBAN Darlis; HENRIQUEZ RIVAS Carolina; KUZNIAK AlainAdvances and trends in research on mathematical working spaces: A systematic reviewEurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. Artículo de revisión.mathematical working spaces; mathematics education; systematic review; tasks; theory
2024Henríquez-Rivas C.; Verdugo-Hernández P.HENRIQUEZ RIVAS Carolina; VERDUGO-HERNÁNDEZ PaulaTeachers’ mathematical work based on examples presented in the teaching of algebra in secondary educationFrontiers in Education. Artículo. Fuente: Scopus.examples; mathematical working space; school algebra; secondary education; teachers
2024Gómez-Chacón I.M.; Marbán J.M.GÓMEZ-CHACÓN Inés MªEpistemic emotions and pre-service mathematics teachers’ knowledge for teachingZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Boredom; Epistemic emotions; Mathematical Working Spaces; Pre-service mathematics teacher; Surprise; Teacher education
2024Espinoza-Vásquez G.; Henríquez-Rivas C.; Climent N.; Ponce R.; Verdugo-Hernández P.ESPINOZA-VÁSQUEZ Gonzalo; HENRIQUEZ RIVAS Carolina; VERDUGO-HERNÁNDEZ PaulaTeaching Thales’s theorem: relations between suitable mathematical working spaces and specialised knowledgeEducational Studies in Mathematics. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematical working spaces; Mathematics teachers’ specialised knowledge; Networking of theories; Thales’s theorem
2024Verdugo-Hernández P.; Espinoza-Vásquez G.; Cumsille P.VERDUGO-HERNÁNDEZ Paula; ESPINOZA-VÁSQUEZ GonzaloTrabalho Matemático De Um Futuro Professor No Ensino Da Diagrama Do CaixaRevista de Gestao Social e Ambiental. Artículo. Fuente: Scopus.Box; Mathematical Work; Pedagogical Practice; Secondary Education; Statistical Graphs; Whisker Plot
2024Henríquez-Rivas C.; Vergara Gómez A.HENRIQUEZ RIVAS CarolinaRelaciones teóricas en el ETM idóneo efectivo de profesores de Educación SecundariaRevista UCMaule. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2024Cristian Julián Trujillo E.; Luis Vivas-Pachas J.; Victoria Flores Salazar J.FLORES SALAZAR Jesús, VIVAS PACHAS JorgeDigital Technology in Higher Education: Exponential Function CaseLecture notes in networks and systems. Capítulo de libro.
2024García-Martínez I.; Pinto-Rojas I.E.; Sol M.M.-D.; Rodríguez M.A.Desempeño de estudiantes de pedagogía matemática en dos problemas sobre operaciones binarias: un estudio de casoFormacion Universitaria. Artículo. Fuente: Scopus.binary operation; espacio de trabajo matemático; estadística implicativa; habilidades de pensamiento matemático; implicative statistics; mathematical thinking skills; mathematical workspace; non-routine problems; operación binaria; problemas no rutinarios
2024Nikolantonakis K.NIKOLANTONAKIS KonstandinosSemejanza de triángulos desde una perspectiva histórica a la luz del espacio de trabajo matemático en geometríaRevista UCMaule. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2024Victoria Flores Salazar J.FLORES SALAZAR JesúsInterrelaciones entre el trabajo matemático del docente y su conocimiento tecnológicoRematec. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2023Henríquez-Rivas C.; Verdugo-Hernández P.HENRIQUEZ RIVAS Carolina; VERDUGO-HERNÁNDEZ PaulaDiseño de tareas en la formación inicial docente de matemáticas que involucran las representaciones de una funciónEducacion Matematica. Artículo. Fuente: Scopus.function; Mathematical Working Space; Representing; teacher training
2023Verdugo-Hernández P.; Espinoza-Vásquez G.VERDUGO-HERNÁNDEZ Paula; ESPINOZA-VÁSQUEZ GonzaloEl desarrollo de habilidades en el trabajo matemático: el caso de Lucas, un futuro profesor de matemática, en su práctica profesionalUniciencia. Artículo. Fuente: Scopus.higher education; initial teacher training; Mathematical working space; mathematics education; skill development; teaching and learning; training practices
2023Lagrange J.-B.; Laval D.LAVAL DominiqueConnecting algorithmics to mathematics learning: a design study of the intermediate value theorem and the bisection algorithmEducational Studies in Mathematics. Artículo. Fuente: Scopus.Adidacticity; Algorithmic and mathematical working spaces; Algorithmic thinking; Bisection algorithm; Intermediate value theorem; Mathematics-computer science connections; Programming tasks
2023Bacelo A.; Gómez-Chacón I.M.GÓMEZ-CHACÓN Inés MªCharacterising algorithmic thinking: A university study of unplugged activities✰Thinking Skills and Creativity. Artículo. Fuente: Scopus.Algorithmic thinking; Computational thinking; Statistical Implicative Analysis (SIA); Theory of mathematical working space; University teaching
2023Rivas C.H.; Hernández P.V.; Barrera Y.V.HENRIQUEZ RIVAS Carolina; VERDUGO-HERNÁNDEZ PaulaTrabalho matemático de alunos do ensino médio técnico profissionalizante em um contexto interdisciplinarUniciencia. Artículo. Fuente: Scopus.interdisciplinarity; Mathematicalworkspace; secondarytechnical-professionaleducation; students
2023Moutet L.Study of a Problem-Solving Activity Using the Extended Mathematical Working Space FrameworkInternational Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling. Book chapter.Extended MWS; Interdisciplinary; Mathematical modelling; Online activity; Physics
2023Antonio Ticse Aucahuasi M.; Victoria Flores Salazar J.; Luis Vivas-Pachas J.TICSE AUCAHUASI Marco, FLORES SALAZAR Jesús, VIVAS PACHAS JorgeTrabajo matemático de estudiantes de secundaria en tareas sobre tasa de variación con el uso de GeoGebraPNA. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2023Victoria Flores Salazar J.; Cristina Théry Romero M.THÉRY ROMERO Morella, FLORES SALAZAR JesúsTecnología digital y el uso de la historia de la matemática en la enseñanza: construyendo conexionesRematec. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2023Luis Vivas-Pachas J.; Cristian Julián Trujillo E.; Victoria Flores Salazar J.; Saravia-Molina N.FLORES SALAZAR Jesús, VIVAS PACHAS JorgeDigital Technology in Higher Education: Identification of Surfaces in Space Generated by Functions of Two VariablesSmart innovation, systems and technologies. Capítulo de libro.Representation|Sequence (biology)|Artifact (error)|Identification
2023Emprin F.; R. Richard P.RICHARD Philippe R.Intelligence artificielle et didactique des mathématiques : état des lieux et questionnementsAnnales de didactique et de sciences cognitives. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2022Henríquez-Rivas C.; Kuzniak A.; Masselin B.KUZNIAK Alain, MASSELIN Blandine, HENRIQUEZ RIVAS CarolinaThe Idoine or Suitable MWS as an Essential Transitional Stage Between Personal and Reference Mathematical WorkMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Mathematical problem|Divergence (linguistics)
2022Kuzniak A.; Nechache A.KUZNIAK AlainDévelopper un travail géométrique complet et conforme chez les étudiants de première année de master enseignement en FranceRevue de Mathématiques pour l’école. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2022Kuzniak A.KUZNIAK AlainPensar Los Conocimientos Matemáticos De Los Profesores En Relación Con Su Trabajo MatemáticoDykinson eBooks. Capítulo de libro.
2022Lagrange J.; R. Richard P.RICHARD Philippe R.Instrumental Genesis in the Theory of MWS: Insight from Didactic Research on Digital ArtifactsMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Artifact (error)|Viewpoints
2022Verónica Ángel Cerda M.; Menares R.MENARES RominaLa derivada como velocidad instantánea desde el Espacio de Trabajo MatemáticoRematec. Artículo. Fuente: OpenAlex.Instant
2022Victoria Flores Salazar J.; Kuzniak A.; Montoya E.; Nechache A.; R. Richard P.; Vivier L.NECHACHE Assia, KUZNIAK Alain, VIVIER Laurent, RICHARD Philippe R., FLORES SALAZAR Jesús, MONTOYA DELGADILLO ElizabethMathematical Work and BeyondMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Mathematical Theory
2022Menares R.; Vivier L.VIVIER Laurent, MENARES RominaPersonal Mathematical Work and Personal MWSMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Reflection
2022Soledad López S.; Vivier L.VIVIER Laurent, LÓPEZ SoledadLocal visualization of functions in work on optimizationTeaching Mathematics and its Applications An International Journal of the IMA. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2022Letícia Ramos Rifo L.; Estrella S.; Vidal-Szabó P.VIDAL-SZABÓ PedroEnfoque Subjetivo De La Probabilidad En El Conocimiento Especializado De Profesores De Matemática En FormaciónDykinson eBooks. Capítulo de libro.
2022Verdugo-Hernández P.; Espinoza-Vásquez G.; Carrillo J.VERDUGO-HERNÁNDEZ Paula, ESPINOZA-VÁSQUEZ GonzaloAnálisis de una tarea sobre sucesiones desde el uso de las herramientas y el conocimiento matemático del profesorEnseñanza de las Ciencias Revista de investigación y experiencias didácticas. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2022Espinoza-Vásquez G.; Verdugo-Hernández P.; Henríquez-Rivas C.; Ponce R.VERDUGO-HERNÁNDEZ Paula, HENRIQUEZ RIVAS CarolinaAvances En La Relación Entre Mtsk Y Espacios De Trabajo MatemáticoDykinson eBooks. Capítulo de libro.
2022Victoria Flores Salazar J.; Gaona J.; R. Richard P.RICHARD Philippe R., FLORES SALAZAR Jesús, GAONA JorgeMathematical Work in the Digital Age. Variety of Tools and the Role of GenesesMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Realisation|Mathematical problem|Mathematical Theory
2022Kuzniak A.; Montoya E.; R. Richard P.RICHARD Philippe R., KUZNIAK Alain, MONTOYA DELGADILLO ElizabethMathematical Work in Educational ContextMathematics education in the digital era. Libro.Mathematical Theory
2022Font L.; Gagnon M.; Leduc N.; R. Richard P.RICHARD Philippe R.Intelligence in QED-Tutrix: Balancing the Interactions Between the Natural Intelligence of the User and the Artificial Intelligence of the Tutor SoftwareMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.TUTOR
2022Elvira Páez Murillo R.; Larios Osorio V.PÁEZ Rosa-ElviraUn acercamiento hacia la enseñanza de números reales con estudiantes de primer año de ingenieríaRematec. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2022Gaona J.; Vivier L.GAONA Jorge, VIVIER LaurentValor Epistémico de Tareas Diseñadas en un Sistema de Evaluación en Línea con Retroalimentación para MatemáticasRematec. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2022Trunkenwald J.; Moungabio F.M.; Laval D.TRUNKENWALD Jannick; LAVAL DominiqueThe Frequentist Approach of Probability, from Random Experiment to Sampling FluctuationCanadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. Artículo. Fuente: Scopus.Frequencies; Mathematical work space; Probability; Sample
2022Montoya E.; G. Reyes Avendaño C.REYES AVENDAÑO Claudia, MONTOYA DELGADILLO ElizabethThe Reference Mathematical Working SpaceMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.
2022Kuzniak A.; Montoya E.; Vivier L.VIVIER Laurent, KUZNIAK Alain, MONTOYA DELGADILLO ElizabethThe Theory of Mathematical Working Spaces: Theoretical Environment, Epistemological Stance and Dialogue with Other TheoriesMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.
2022Verdugo-Hernández P.; Huincahue J.; Cumsille P.; Nechache A.VERDUGO-HERNÁNDEZ Paula; NECHACHE AssiaArticulating the Blomhøj Modelling Cycle and the Mathematical Working Spaces. Analysis of a Task in Higher EducationActa Scientiae. Artículo. Fuente: Scopus.Blomhøj modelling cycle; Mathematical Working Spaces (MWS); modelling tasks; MWS-modelling complementarity
2022Verdugo-Hernandez P.; Espinoza-Vasquez G.; Yanez J.C.VERDUGO-HERNÁNDEZ Paula; ESPINOZA-VÁSQUEZ GonzaloAnalisis de una tarea sobre sucesiones desde el uso de las herramientas y el conocimiento matematico del professorEnsenanza de las Ciencias. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematical working space; Mathematics teacher's specialized knowledge; Networking theories; Sequences; Tools
2022Kuzniak A.; Nechache A.; R. Richard P.NECHACHE Assia, KUZNIAK Alain, RICHARD Philippe R.The Theory of Mathematical Working Spaces in BriefMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Glossary|Basis (linear algebra)
2022Nechache A.; María Gómez Chacón I.NECHACHE Assia, GÓMEZ-CHACÓN Inés MªMethodological Aspects in the Theory of Mathematical Working SpacesMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Mathematical Theory
2022Pérez K.M.; Delgadillo E.M.MONTOYA DELGADILLO ElizabethThe Mathematical Work of Chilean Secondary Teachers in the Domain of ProbabilityCanadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematics teachers in in-service and pre-service training; Probability Working Space
2022Kuzniak A.KUZNIAK AlainThe Theory of Mathematical Working Spaces—Theoretical CharacteristicsMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Mathematical Theory|Mathematical structure|Mathematical problem
2022Espinoza-Vásquez G.; Verdugo-Hernández P.ESPINOZA-VÁSQUEZ Gonzalo; VERDUGO-HERNÁNDEZ PaulaLAS REPRESENTACIONES DE LA FUNCIÓN DURANTE LA ENSEÑANZA Una mirada desde el conocimiento especializado y el trabajo matemático del profesorHuman Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades. Artículo. Fuente: Scopus.Function concept; Initial teacher training; Mathematical working space; Mathematics teacher’s specialized knowledge; Networking theories; Representations; Tools
2022Luis Vivas-Pachas J.; Victoria Flores Salazar J.FLORES SALAZAR Jesús, VIVAS PACHAS JorgeFunción exponencial: análisis del trabajo matemático de estudiantes de humanidadesQuintaesencia. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2022Gaona J.; Hernández R.; Guevara F.; Bravo V.GAONA JorgeInfluence of a Function’s Coefficients and Feedback of the Mathematical Work When Reading a Graph in an Online Assessment SystemInternational Journal of Emerging Technologies in Learning. Artículo. Fuente: Scopus.Digital technology; Distance education and online learning; Mathematical activity; Post-secondary education; Task design
2022Gaona J.; Soledad López S.; Montoya E.GAONA Jorge, MONTOYA DELGADILLO Elizabeth, LÓPEZ SoledadProspective mathematics teachers learning complex numbers using technologyInternational Journal of Mathematical Education in Science and Technology. Artículo. Fuente: Scopus.Articulation (sociology)|Mathematical problem|Public university
2021Victoria Flores Salazar J.; Luis Vivas-Pachas J.; Antonio Ticse Aucahuasi M.TICSE AUCAHUASI Marco, FLORES SALAZAR Jesús, VIVAS PACHAS JorgeUna mirada al Trabajo Matemático de los Estudiantes en el Dominio del AnálisisRematec. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2021Antonio Ticse Aucahuasi M.; Victoria Flores Salazar J.TICSE AUCAHUASI Marco, FLORES SALAZAR JesúsAnálisis de la producción matemática de estudiantes de nivel secundario: una mirada desde el espacio de trabajo matemáticoQuintaesencia. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2021Henríquez-Rivas C.; Kuzniak A.KUZNIAK Alain, HENRIQUEZ RIVAS CarolinaProfundización en el trabajo geométrico de futuros profesores en entornos tecnológicos y de lápiz y papelBolema Boletim de Educação Matemática. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2021Rivas C.H.; Ponce R.; Yáñez J.C.; Climent N.; Espinoza-Vásquez G.HENRIQUEZ RIVAS Carolina; ESPINOZA-VÁSQUEZ GonzaloTrabajo matemático de un profesor basado en tareas y ejemplos propuestos para la enseñanzaEnsenanza de las Ciencias. Artículo de revisión.Examples; Suitable mathematical workspace; Tasks; Teacher; Theorem of Thales
2021M. Fortuny J.; Recio T.; R. Richard P.; Roanes–Lozano E.RICHARD Philippe R.Análisis del discurso de los profesores en formación en un contexto de innovación pedagógica en geometríaAnnales de didactique et de sciences cognitives. Artículo. Fuente: OpenAlex.Reflection
2021ANTONIO TICSE AUCAHUASI M.; Victoria Flores Salazar J.FLORES SALAZAR JesúsAnálisis De La Producción Matemática De Estudiantes De Nivel Secundario: Una Mirada Desde El Espacio De Trabajo MatemáticoQuintaesencia. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2021Henríquez-Rivas C.; Guerrero-Ortiz C.; Barrera A.Á.HENRIQUEZ RIVAS CarolinaTrabajo matemático de profesores universitarios: Heurísticas de solución de una tareaEducacion Matematica. Artículo. Fuente: Scopus.Heuristics solving; Mathematical work; Modelling; Task; University professor
2021Lagrange J.-B.Les espaces de travail connectés : une perspective nouvelle pour la modélisation dans le secondaire?Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. Artículo. Fuente: Scopus.
2021Climent N.; Espinoza-Vásquez G.; Carrillo J.; Henríquez-Rivas C.; Ponce R.ESPINOZA-VÁSQUEZ Gonzalo; HENRIQUEZ RIVAS CarolinaUna lección sobre el teorema de Thales, vista desde el conocimiento especializado del profesorEducacion Matematica. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematics teaching practices; Secondary education; Similarity; Teacher knowledge; Thales's theorem
2021Kuzniak A.; Nechache A.KUZNIAK Alain; NECHACHE AssiaOn forms of geometric work: a study with pre-service teachers based on the theory of Mathematical Working SpacesEducational Studies in Mathematics. Artículo. Fuente: Scopus.Geometric work form; Geometrical paradigms; Geometry training; Mathematical Working Spaces; Teachers training
2021Rivas C.H.; Kuzniak A.HENRIQUEZ RIVAS Carolina; KUZNIAK AlainProfundización en el trabajo geométrico de futuros profesores en entornos tecnológicos y de lápiz y papelBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Artifacts; Geometry; Mathematical work space; Prospective mathematics teachers; Visualization
2021Gaona J.; Menares R.GAONA Jorge; MENARES RominaArgumentation of Prospective Mathematics Teachers in Fraction Tasks Mediated by an Online Assessment System With Automatic FeedbackEurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. Artículo. Fuente: Scopus.digital technology; mathematics education; online teaching/learning strategies; proof and discourse; task design
2020Verdugo-Hernández P.VERDUGO-HERNÁNDEZ PaulaUn posible enfoque de complementariedad entre espacios de trabajo matemático y modelizaciónRevista UCMaule. Artículo. Fuente: OpenAlex.Complementarity (molecular biology)
2020Mario Vanegas Ortega C.; Martínez-Galaz C.; Henríquez-Rivas C.; Hernández C.HENRIQUEZ RIVAS CarolinaFormadores de didáctica de las ciencias experimentales y matemática: El self-study colaborativo interinstitucional como motor de transformación de la docencia universitariaRevista Iberoamericana de Educación. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2020Menares R.MENARES RominaResoluciones De Una Tarea De Cálculo Por Parte De Profesores De Matemáticas. ¿Cuáles Son Los Argumentos Que Ellos Validan Tanto En Su Trabajo Personal Como En El Aula?Paulo Freire Revista de Pedagogía Crítica. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2020Masselin B.MASSELIN BlandineDynamique du travail mathématique en classe entre un enseignant et des groupes d’élèves sur la simulation en probabilités : une étude de casAnnales de didactique et de sciences cognitives. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2020Vidal-Szabó P.; Kuzniak A.; Estrella S.; Montoya E.KUZNIAK Alain, MONTOYA DELGADILLO Elizabeth, VIDAL-SZABÓ PedroAnálisis cualitativo de un aprendizaje estadístico temprano con la mirada de los espacios de trabajo matemático orientado por el ciclo investigativoEducación Matemática. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2020Kuzniak A.; Rauscher J.KUZNIAK AlainImplication dans un enseignement renouvelé et recherches en didactique des mathématiquesAnnales de didactique et de sciences cognitives. Artículo. Fuente: OpenAlex.Evocation|Tribute
2020Vidal-Szabó P.; Kuzniak A.; Estrella S.; Montoya E.VIDAL-SZABÓ Pedro; KUZNIAK Alain; MONTOYA DELGADILLO ElizabethAnálisis cualitativo de un aprendizaje estadístico temprano con la mirada de los espacios de trabajo matemático orientado por el ciclo investigativoEducacion Matematica. Artículo. Fuente: Scopus.Data representations in Context; Exploratory Data Analysis; Research Cycle; Statistical Mathematical Working Spaces; Statistical Thinking
2020Victoria Flores Salazar J.; Julissa García-Cuéllar D.GARCÍA CUELLAR Daysi, FLORES SALAZAR JesúsParadigmas Geométricos En El Trabajo Matemático De Docentes En Formación ContinuaPLURAIS - Revista Multidisciplinar. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2019R. Richard P.; Venant F.; Gagnon M.RICHARD Philippe R., VENANT FabienneIssues and Challenges in Instrumental ProofMathematics education in the digital era. Capítulo de libro.Proof of concept
2019Victoria Flores Salazar J.; Carrillo F.FLORES SALAZAR Jesús, CARRILLO FlorEspacio de Trabajo Matemático Personal de profesores en relación a la función definida por tramosUNIPLURIVERSIDAD. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2019Rodríguez M.S.; Rock A.I.S.Una mirada al trabajo documental de un profesor de primaria al seleccionar recursos para enseñar geometríaEducacion Matematica. Artículo. Fuente: Scopus.Documentational Approach to Didactics; Geometry teaching; Primary school level; Reflective investigation; Resource selection
2018Kaiser G.; Forgasz H.; Graven M.; Kuzniak A.; Simmt E.; Xu B.KUZNIAK AlainInvited Lectures from the 13th International Congress on Mathematical EducationICME-13 monographs. Libro.
2018Kuzniak A.KUZNIAK AlainThinking About the Teaching of Geometry Through the Lens of the Theory of Geometric Working SpacesICME-13 monographs. Capítulo de libro.Geometric Modeling
2018Morales H.Influencia de un Proceso de Formación de Profesores en el Sistema de Enseñanza del Concepto de Área en Estudiantes de Pedagogía en Matemáticas, un Estudio de CasoBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Area of a quadrilateral; Classroom management; Fibration; Mathematical work space; Teacher training
2018Font L.; R. Richard P.; Gagnon M.RICHARD Philippe R.Improving QED-Tutrix by Automating the Generation of ProofsarXiv (Cornell University). Artículo. Fuente: OpenAlex.TUTOR
2018Kuzniak A.; R. Richard P.; Michael–Chrysanthou P.RICHARD Philippe R., KUZNIAK AlainFrom geometrical thinking to geometrical working competenciesRoutledge eBooks. Capítulo de libro.
2018Herbst P.; Hock Cheah U.; Jones K.; R. Richard P.RICHARD Philippe R.Conclusion: Prospects for Developments and Research in Secondary Geometry EducationICME-13 monographs. Capítulo de libro.Ask price
2017Nechache A.La catégorisation des tâches et du travailleur-sujet : un outil méthodologique pour l’étude du travail mathématique dans le domaine des probabilitésAnnales de didactique et de sciences cognitives. Artículo. Fuente: OpenAlex.Elaboration
2016Montoya-Delgadillo E.; Mena-Lorca J.; Mena-Lorca A.MONTOYA DELGADILLO ElizabethEstabilidad epistemológica del profesor debutante y espacio de trabajo matemáticoBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Algebrization; Beginning teachers; Epistemological stability
2016Miranda V.C.; Pluvinage F.; Adjiage R.Facilitating the genesis of functional working spaces in guided explorationsZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Asymptote; Calculus; Mathematical Working Spaces; Tangent; Zoom in; Zoom out
2016Nikolantonakis K.; Vivier L.VIVIER LaurentEl ETM de futuros profesores de primaria en un trabajo sobre los números naturales en cualquier baseBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematical working space. natural numbers. positional system. teachers' initial training
2016Montoya Delgadillo E.; Vivier L.MONTOYA DELGADILLO Elizabeth; VIVIER LaurentErratum to: Mathematical working space and paradigms as an analysis tool for the teaching and learning of analysisZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2016Tanguay D.; Venant F.VENANT FabienneThe semiotic and conceptual genesis of angleZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Amalgamation vs disentanglement; Angle; Mathematical working space; Measure; Semiotic bundle; Semiotic genesis; Sense vs meaning
2016Richard P.R.; Oller Marcén A.M.; Meavilla Seguí V.RICHARD Philippe R.The concept of proof in the light of mathematical workZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Didactics of mathematics; Epistemic necessity; Interactions; Mathematical working space; Model reader and model user; Proving in geometry; Tolerance analysis; Valence of mathematical work; Validation mode
2016Coutat S.; Laborde C.; Richard P.R.RICHARD Philippe R.L’apprentissage instrumenté de propriétés en géométrie : propédeutique à l’acquisition d’une compétence de démonstrationEducational Studies in Mathematics. Artículo. Fuente: Scopus.Geometrical working spaces; Instrumented figural inference; Operational dynamic figure; Register of dynamic figures; Semiotic mediation; Student-milieu interactions
2016Derouet C.; Parzysz B.PARZYSZ BernardHow can histograms be useful for introducing continuous probability distributions?ZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Continuous distribution; Density; High school; Mathematical Working Space; Probability
2016Delgadillo E.M.; Vivier L.MONTOYA DELGADILLO Elizabeth; VIVIER LaurentMathematical working space and paradigms as an analysis tool for the teaching and learning of analysisZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Analysis; Mathematical working space; Paradigms; Perspectives
2016Kuzniak A.; Tanguay D.; Elia I.KUZNIAK AlainMathematical Working Spaces in schooling: an introductionZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Cognitive perspective; Discursive geneses; Epistemological perspective; Instrumental; Mathematical Working Space; Semiotic
2016Kuzniak A.; Nechache A.; Drouhard J.P.KUZNIAK Alain; NECHACHE AssiaUnderstanding the development of mathematical work in the context of the classroomZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematical work; Mathematical Working Spaces; Probability; Tools and instruments
2016Henríquez-Rivas C.; Montoya-Delgadillo E.HENRIQUEZ RIVAS Carolina; MONTOYA DELGADILLO ElizabethEl trabajo matemático de profesores en el tránsito de la geometría sintética a la analítica en el liceoBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Analytical approach; Geometric working space; Synthetic approach
2016Gómez-Chacón I.M.; Kuzniak A.; Vivier L.GÓMEZ-CHACÓN Inés Mª; KUZNIAK Alain; VIVIER LaurentEl rol del profesor desde la perspectiva de los Espacios de Trabajo MatemáticoBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo de revisión.Mathematical education; Mathematical working space; Mathematics professional development; Teacher's knowledge
2016Gómez-Chacón I.M.; Romero Albaladejo I.M.; del Mar García López M.GÓMEZ-CHACÓN Inés MªZig-zagging in geometrical reasoning in technological collaborative environments: a Mathematical Working Space-framed study concerning cognition and affectZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Argumentation; Cognition-affect interplay; GeoGebra; Geometry; Mathematical Working Space; Secondary education
2016Gómez-Chacón I.M.; Botana F.; Escribano J.; Abánades M.Á.GÓMEZ-CHACÓN Inés MªConcepto de lugar geométrico. Génesis de utilización personal y profesional con distintas herramientasBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Dynamic geometry; Geometric loci; Geometric reasoning; Instrumental genesis; Mathematical working space
2016Hitt F.; Saboya M.; Cortés Zavala C.An arithmetic-algebraic work space for the promotion of arithmetic and algebraic thinking: triangular numbersZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Algebraic thinking; Arithmetic-algebraic thinking; Institutional representations; Mathematical thinking; Mathematical work space; Sociocultural milieu; Spontaneous representations; Technology
2016Santos-Trigo M.; Moreno-Armella L.; Camacho-Machín M.Problem solving and the use of digital technologies within the Mathematical Working Space frameworkZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Digital technologies; Empirical and formal reasoning; Mathematical Working Space; Problem solving
2016Elia I.; Özel S.; Gagatsis A.; Panaoura A.; Özel Z.E.Y.Students’ mathematical work on absolute value: focusing on conceptions, errors and obstaclesZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Absolute value; Comparative study; Discursive genesis; Mathematical Working Space; Obstacles
2016Minh T.K.; Lagrange J.-B.Connected functional working spaces: a framework for the teaching and learning of functions at upper secondary levelZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Casyopée; Connected functional working spaces; Functions; Genesis; Working spaces
2016Radford L.The epistemic, the cognitive, the human: a commentary on the mathematical working space approachZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Activity Theory; Cognition; Collective versus individual learning; Conceptions of the student; Epistemology
2016Sánchez A.C.; Albaladejo I.M.R.Entornos tecnológicos y su influencia en los espacios de trabajo matemáticoBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Collaborative work; Interactivity; Mathematical working spaces; Problem solving; Technological environments
2016Artigue M.Mathematical working spaces through networking lensZDM - Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.Anthropological theory of the didactic; Mathematical working spaces; Networking between theories; Research praxeology
2016Flores-Medrano E.; Montes M.A.; Carrillo J.; Contreras L.C.; Cinta Muñoz-Catalán M.; Mar Liñán M.El Papel del MTSK como modelo de conocimiento del profesor en las interrelaciones entre los espacios de trabajo matemáticoBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematical working spaces; Mathematics teacher's specialized knowledge; Relationships between MWS and MTSK
2016Pluvinage F.; Flores P.Génesis semiótica de los enterosBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.2D geometry; Dilation; Distributive law; Mathematical working spaces; Multiplication of numbers; Semiotic genesis; Signs rule
2016Gagatsis A.; Deliyianni E.; Elia I.; Panaoura A.; Michael-Chrysanthou P.Fostering representational flexibility in the mathematical working space of rational numbersBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Representational flexibility. mathematical working space. fractions. decimals
2016Cortés J.C.; Hitt F.; Saboya M.Pensamiento aritmético-algebraico a través de un espacio de trabajo matemático en un ambiente de papel, lápiz y tecnología en la escuela secundariaBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.ACODESA. mathematical working spaces. arithmetico-algebraic thinking
2016Panero M.; Arzarello F.; Sabena C.The Mathematical work with the derivative of a function: Teachers' practices with the idea of "genericBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Derivative function. generic. perspectives on functions. calculus
2016Mora D.V.; Climent N.; Escudero-Ávila D.; Montes M.A.; Ribeiro M.Conocimiento especializado de un profesor de álgebra lineal y espacios de trabajo matemáticoBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.Case study; Linear algebra; Mathematical working spaces; Mathematics teacher's specialised knowledge; Matrices
2016Rodd M.Transitioning from "it looks like" to "it has to be" in geometrical workspaces: affect and near-to-me attentionBolema - Mathematics Education Bulletin. Artículo. Fuente: Scopus.School geometry. mathematical working spaces. top-down attention. affect. practitioner research
2015Kuzniak A.KUZNIAK AlainUnderstanding the Nature of the Geometric Work Through Its Development and Its TransformationsSpringer eBooks. Capítulo de libro.
2015Gómez-Chacón I.M.; Kuzniak A.GÓMEZ-CHACÓN Inés Mª; KUZNIAK AlainSpaces For Geometric Work: Figural, Instrumental, And Discursive Geneses Of Reasoning In A Technological EnvironmentInternational Journal of Science and Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.geometry; initial teacher training; mathematics; professional knowledge; Space for Geometric Work; technological environment
2015Rivas C.H.; Delgadillo E.M.HENRIQUEZ RIVAS Carolina; MONTOYA DELGADILLO ElizabethEspacios de trabajo geométrico sintético y analítico de profesores y su práctica en el aulaEnsenanza de las Ciencias. Artículo. Fuente: Scopus.Geometrical paradigm; Mathematical working; Teacher
2014Kuzniak A.KUZNIAK AlainTrabajo matemático y dominios matemáticosRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Discovery process; Mathematical domain; Mathematical Working Space; Modeling; Validation
2014Montoya-Delgadillo E.; Mena-Lorca A.; Mena-Lorca J.MONTOYA DELGADILLO ElizabethCirculaciones y génesis en el espacio de trabajo matemáticoRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Case study; Geneses; Mathematical Working Space
2014Gómez-Chacón I.M.; Escribano J.GÓMEZ-CHACÓN Inés MªActividades sobre lugares géometricos desarrolladas en un sistema de geometría dinámica. Visualización no icónica y génesis instrumentalRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Diagrams; Drawing; GeoGebra; Geometry; Interactive learning; Loci; Problem-solving strategies; Reasoning; Teacher training; Visual representations; Visualization
2014Elia I.; Evangelou K.; Hadjittoouli K.; van den Heuvel-Panhuizen M.Utilización de gesticulaciones de un alumno de preescolar al resolver un problema geométrico en diferentes espacios de representación construidaRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Geometrical figure apprehension; Geometrical work space; Gesture; Kindergarten; Shape configuration; Spaces of constructed representation
2014Figueras O.; Flores P.; Pluvinage F.La mediatión docente y los espacios de trabajo matemáticoRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Basic education; Mediation; MWS
2014Xistouri X.; Pitta-Pantazi D.; Gagatsis A.Estructura y niveles de habilidad en estudiantes de escuela primaria sobre geometría transformacionalRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Dimensional deconstruction; Geometrical working space; Transformational geometry; Visualization
2014Zaldívar Rojas D.; Cen Che C.; Briceño Solís E.; Méndez Guevara M.; Cordero Osorio F.El espacio de trabajo matemático y la situación específica de la matemática funcional: Un ejercicio de diálogoRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Functional mathematics; Mathematical working space; Resignification; Specific situation
2014Michael-Chrysanthou P.; Gagatsis A.Ambigüedad en la manera de ver las figuras geométricasRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Discursive-graphic Reasoning; GraphicReasoning; Operative Apprehension; Perceptual Apprehension
2014Rauscher J.-C.; Adjiage R.Espaces de travail et résolution d’un problème de modélisationRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematical working spaces; Modeling; Personal MWS; Problem solving; Suitable MWS; Writtenpractice of the written
2014Delgadillo E.M.MONTOYA DELGADILLO ElizabethEl Proceso De Prueba En El Espacio De Trabajo Geométrico: Profesores En Formación InicialEnsenanza de las Ciencias. Artículo. Fuente: Scopus.Didactics of Geometry; Geometric work space; Paradigm; Process of proof
2014Miranda V.C.; Pluvinage F.Registros y estratos en ETM al servicio del pensamiento funcionalRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Functional thinking; Information and communications technology (ICT); Mathematical activity; Mathematical Working Space (MWS)
2014Parzysz B.PARZYSZ BernardEspaces de travail en simulation d’expérience aléatoire au lycée : Une étude de casRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematical working spaces; Modeling; Probability; Random experiment; Simulation; Spreadsheet
2014Gagatsis A.; Deliyianni E.Relaciones del espacio de trabajo matemático con las conversiones entre representaciones y la solución de problemas en la suma de fraccionesRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Conversion; Fraction addition; Mathematical working space; Problem solving; Transition
2014Coutat S.Quel espace de travail géométrique pour l’apprentissage des propriétés au primaire ?Revista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Dynamic geometry; Geometrical working space; Learning of geometrical properties; Primary school geometry
2014Mithalal-Le Doze J.Initier un processus de preuve mathématique dans un environnement de géométrie dynamique 3DRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.3D dynamic geometrical environment; Discursive genesis; Geometrical working spaces; Proof
2014Tanguay D.; Geeraerts L.Conjectures, postulats et vérifications expérimentales dans le paradigme du géomètre-physicien : Comment intégrer le travail avec les LGD ?Revista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Dynamic geometry softwarepackages; Exact and approximate measurements; Formal proof; Geometer-physicist paradigm
2014de Cotret S.R.Espaces de travail / espaces de connaissances : Peut-on imaginer une navette pour y voyager ?Revista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Didactics of common sense; Didactics of mathematics; Knowledge space; Posture; Working space
2014Braconne-Michoux A.Quel espace de travail géométrique pour les élèves au Québec et pour les futurs enseignants ?Revista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Geometry, Geometric working spaces; Initial formation of primary school teachers
2014Curin R.I.B.Un Espace de Travail Mathématique pour la mise en evidence des significations géométriques de la multiplication de nombres réels et complexes : Mediation semiotique et parcours des élèvesRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Mathematical Working Space; Product of real and complex numbers; Representation records; Semiotic mediation; Sign-artifact; Students’ personal paths
2014Blossier M.; Richard P.R.RICHARD Philippe R.Le travail mathématique en interaction avec un logiciel de géométrie dynamique tridimensionnelleRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Conception; Didactics of Mathematics; Geometrical Working Space; Instrumented modeling; Representation; Tridimensional dynamic geometry
2014Kuzniak A.; Richard P.R.KUZNIAK Alain; RICHARD Philippe R.Espacios de trabajo matemático. Puntos de vista y perspectivasRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.
2014Nikolantonakis K.; Vivier L.VIVIER LaurentEspaces de travail géométrique en formation initiale de professeurs du premier degré en France et en Grèce lors d’une démarche de preuveRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Geometrical Working Space; Teacher training; Test; Triangle equality
2014Tessier-Baillargeon M.; Richard P.R.; Leduc N.; Gagnon M.RICHARD Philippe R.Conception et analyse de geogebratutor, un système tutoriel intelligent : Genèse d’un espace de travail géométrique idoineRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa. Artículo. Fuente: Scopus.Didactics of mathematics; Dynamic geometry; Geometrical working spaces; Geometricproof problems; Intelligent tutorial system; Student-milieu cognitive interactions
2014Kuzniak A.; R. Richard P.RICHARD Philippe R., KUZNIAK AlainEspaces de travail mathématique. Points de vue et perspectivesRevista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2014Kuzniak A.; R. Richard P.RICHARD Philippe R., KUZNIAK AlainSpaces for mathematical work: Viewpoints and perspectivesRevista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa. Artículo. Fuente: OpenAlex.Viewpoints
2014Montoya Delgadillo E.; Vivier L.VIVIER LaurentLes changements de domaine dans le cadre des Espaces de Travail MathématiqueAnnales de didactique et de sciences cognitives. Artículo. Fuente: OpenAlex.
2013Kuzniak A.KUZNIAK AlainUnderstanding Geometric Work through Its Development and Its TransformationsSpringer eBooks. Capítulo de libro.Transformation geometry
2012Kuzniak A.; Richard P.; Gagatsis A.KUZNIAK Alain; RICHARD Philippe R.CERME7 Working Group 4: Geometry teaching and learningResearch in Mathematics Education. Artículo. Fuente: Scopus.
2011Kuzniak A.; Rauscher J.-C.KUZNIAK AlainHow do teachers' approaches to geometric work relate to geometry students' learning difficulties?Educational Studies in Mathematics. Artículo. Fuente: Scopus.Epistemic conception; Geometric work; Geometrical paradigms; Geometry
2008Kuzniak A.KUZNIAK AlainPersonal geometrical working space: A didactic and statistical approachStudies in Computational Intelligence. Artículo. Fuente: Scopus.Didactic; Geometrical working space; Geometry; Paradigm; Teachers training
2008Carranza P.; Kuzniak A.KUZNIAK AlainDuality of probability and statistics teaching in French education. Acta de Congreso.Duality (order theory)|Probability and statistics|Frequentist probability
2006Kuzniak A.KUZNIAK AlainParadigmes et espaces de travail géométriques. Éléments d’un cadre théorique pour l’enseignement et la formation des enseignants en géométrieCanadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. Artículo. Fuente: Scopus.
1999Houdement C.; Kuzniak A.KUZNIAK AlainUN EXEMPLE de CADRE CONCEPTUEL POUR L'ÉTUDE de L'ENSEIGNEMENT de la GÉOMÉTRIE en FORMATION des MAÎTRESEducational Studies in Mathematics. Artículo. Fuente: Scopus.

Fecha de actualización: 24/06/2025